Pillanatkép a kecskeméti kisvasútról

Pillanatkép a kecskeméti kisvasútról

Városunk egykori keskeny nyomközű vasútüzeme ma már nem működik, épületeit a pusztulás fenyegeti. Vasutasnap alkalmából éppen ezért mutatunk be egy olyan fotót, amely még épültében mutatja az egykori Kecskeméti Gazdasági Vasút Átrakó állomását.

 

Az 1928.09.12-én Kecskemét-Kiskunmajsa között átadott kisvasúti vonal, mint neve is mutatja gazdasági céllal épült: a bugaci erdők faanyagát volt hivatva gyorsan és olcsón szállítani, emellett a Kecskeméthez tartozó Bugac és Monostor pusztán lakók közlekedését és a tanyasi termékek szabad áramlását is jobban biztosította, mint a homokos közutak. Az eredeti célt hamarosan zárójelbe tette a kibontakozó világgazdasági válság, ám a város 1929-től turisztikai célponttá tenni igyekezett Bugacot (PR-kampányt folytatott), így mentve meg frissen épült vasútját a bezárástól. Az erőfeszítések sikeresek voltak, az 1930-as évek Magyarországán Kecskemét hírnevét a Hírös Hét, Bugac puszta és a barackpálinka fémjelezte.

 

A bemutatott képet Bajtay Ferenc helyi fényképész készítette, feltehetően még a vasút építése közben, 1928 nyarán. Erre utal a melléképület előtti szeméthalom, a sínek közötti zúzottkő ágyazat befejezetlensége, az ideiglenes gémes daru, valamint a parkosítás és az állomást jelző tábla hiánya is.  A kép gőzmozdonyokat mutató része amellett hogy vasúttörténetileg is fontos, szintén a még folyó vasútépítésre utal. A szerelvény előtti, 1916-ban gyártott Henschel típusú mozdonyt direkt az építkezés miatt vette a város, annak befejezése után innen le is selejtezték. A háttérben az 1928 folyamán a forgalom lebonyolítására vásárolt 394, 205 és a 399, 101 pályaszámú gőzmozdonyok állnak, e sorozatok gyakran alkalmazott MÁVAG gyártmányok voltak a keskeny nyomközű vasúti szállításban. A vasútüzem a megnyitásakor 4 gőzössel üzemelt, nevük Jónás, Jakab, Lajos, Ilonka volt, majd folyamatosan átálltak a dízelmotoros mozdonyokra.

 

A vonalat ma már csak a turisztika tartja életben: az év bizonyos napjain hajtányokkal lehet közlekedni az egykori gazdasági vasúton.

 

Galéria